jangan follow rapat sangat

Tuesday, January 19, 2010

Kristian ni konfius

Stesen bas Butterworth seperti biasa, sesak dengan asap bas berserta udara panas yang bahang membakar kulit. Berasak asak manusia yang entah dari mana. Begitu banyak sekali wajah wajah asing dibandingkan sekali sekala wajah sawa matang.

"Mesti banyak yang permit kerjanya dah tamat tempoh ni... hihi...
"Hoi.. KDN buat hapa?

Dicelah jutaan bulu betis manusia tadi, kelihatan seorang lelaki Cina bersama anaknya, terhegeh hegeh mendaki tangga bas yang didakwa paling selamat dalam sejarah Malaya. Lelaki Cina tu kebetulannya duduk didepan aku.

Memang agak boring dalam perjalanan Butterworth ke Alor Setar ni. Tak banyak yang boleh dibuat selain membelek akhbar pagi tadi yang tak sengaja terbeli. Boleh buat tutup muka bila nak tidur nanti.

Menghilangkan boring, aku ajak apek tua depan aku ni berbual bual kosong. Dulu nama dia Ah Hong sebelum bertukar ke Jason setelah memeluk agama Kristian. Dia agak merungut rungut sambil unjukkan akhbar omputih bertajuk Penang can use 'Allah'.

Rupanya mangkok ni konfius. Dia la ni dalam perjalanan ke Alor Setar dari Butterworth. Dia rasa masa terluang ni lebih manafaat dikuliahkan anaknya dengan ajaran ajaran kristian. Masaalahnya ialah, dalam jajahan Penang saja dia boleh meng'Allah'kan tuhan dia pada anaknya. Bila lintas saja sempadan Kedah nanti, nama Tuhan dia dah jadi lain, tak boleh sebut 'Allah' dah.

Dia rasa cukup dibodohkan oleh kenyataan dari Minister Nazri ni. Dan risaukan anaknya akan keliru apasal sekejap 'Allah' dan sekejap 'tak boleh Allah' ni?

Kah.. kah..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...