jangan follow rapat sangat

Monday, January 25, 2010

Malas lah

Bukan aku tak reti nak bancuh sendiri kopi tu, tapi aku malas. Tahap sekarang ni, kalau makan kuaci pun pakai tak buang kulit dah.

Malas ni sebenarnya normal la, sekurang kurangnya bagi aku. Segala galanya aku selesa benda tu disuap oleh isteri atau anak anak. Jangan heran, masa ditempat kerja, aku lah pekerja yang paling ringan tulang. Bukan nak angkat diri, tapi mak cik mak cik yang ada anak dara, sengih sengih minta aku pinangkan.

Tapi sikap malas bersusah payah ni tetiba timbul bila saja aku terpandang muka bini aku tersengeh didepan pintu. Sampaikan pintu kereta pun depa tolong uruskan. Melangkah masuk rumah saja, macam macam yang akan aku arahkan. Sangkut baju la, simpan beg la, bancuhkan kopi tongkat ali la dan bermacam macam lagi.

Malas ni berbagai peringkat sebenarnya, tak kiralah tahap malas kita tu tinggi ka, rendah ka atau sederhana. Sikap malas juga sebenarnya boleh diatasi asalkan adanya kemahuan. Tapi malas ni tak dapat diatasi bila kita berasa sangat malas untuk berusaha. So, sikap diri yang malas nak berlawan dengan sifat malas diri sendiri merupakan cabaran diri yang sebenar.

Ahhh... malaslah nak ceritaaa....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...