jangan follow rapat sangat

Saturday, December 12, 2009

Nak senang tak hingin kaya

Belum sempat salam diberi, aku seperti digeletek hebat untuk menjengah kedalam ruang tamunya. Terkangkang dia atas kusyen.

Nampak sangat dia ni jenih tidoq petang. Salam aku pun dia jawab macam nak tak nak, nasib baik la demi menjaga air muka bini aku. Mau aku maki ala ala Jepun ke muka dia. Muka tak sempat basuh, tak sudah sebab baru bangun tidoq, macamana nak bau syurga camni, Asar entah kemana?

Aku biarkan seketika, bagi time kat dia pakai baju ngan perbetoi kain. Aku tak terus masuk rumah. Lepak lepak pekena kretek kat luar, panas aku kata.

Dia terhegeh hegeh jalan keluar. Salam pun mata tak tengok muka, penakut gak budak ni, bisik aku. Taik mata berselekeh, senyum pun jadi tawar.

Aku tanya macamana bisnes dia.
Tak tengok muka gak, tapi geleng geleng macam jem teruk sangat. Terenti situ pasai bini dia renyeh sampai tutup mata, ajak kami masuk sembang dalam.

Dia geleng kepala sampai dalam rumah.
Tak leh buat la abang. Takat komisen 5 ringgit sepasang nak dapat berapa.

Mau aku senyuh kepala ke lantai simen, bodo tak leh ajaq betoi budak sekor ni. Keja tak keluar modai, memang camni, lambat la sikit. Hang dapat komisen 5 ringgit tu kira ok gak. Modai hang air liur saja. Aku dah kata berbuih mulut, nak lebih untung kena la keluar modai sikit. Orang letak barang, cash kena bagi baru harga boleh runding.

Masaalah ngan hang ni, keja sikit nak kaya cepat, susah la camtu. Hang ingat ni edar dadah ka hapa? Kita meniaga kain ela lepaih utang, kita nak senang sikit saja, biar lambat kaya tak pa.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...