jangan follow rapat sangat

Friday, November 20, 2009

Parut belum kering sangat

Suatu petang waktu balik dari ngaji quran rumah Tok Sara, kami melencong ke port kami sebelah jalan keretapi dalam semak tepi padang bola.

Segala peralatan mendaki siap tersedia. Sapa yang sediakannya sehingga kini menjadi rahsia yang aku saja tau. Kupiah dan kain pelikat dilipat rapi disisip dicelah pokok keduduk. Memasing cuba cari peralatan yang sesuai ngan usia kami yang parut bersunat belum kering sangat lagi tuh.. ngeee.. Geng2 karib aku yang sesama mengharung suka duka termasuklah Mukti, Said ngan Mat Shit. Awang bork yang kuat makan kita dah awal awal tolak tepi.

Yang pastinya bukan pengaruh hindustan. Aku pun tak kenai hindustan tu menatang apa. Tapi, tak tau pasai apa jalan keretapi jadi tempat kami berpoya poya. Jalan menuju ke bukit batu tu pun kena juga meredah jalan keretapi sebelum melintas sebatang sungai yang agak kecil sikit dari sungai Nil.

Sebaik sampai dijambatan gantung, Mukti, anak sesatunya pasangan siam kampung aku cadangkan batalkan xpedisi mendaki bukit batu. Kami terima cadangannya untuk mandi sungai yang kekononnya cukup bergeliga tuh. Tali lembu bapak aku kini sudah disalah guna. Diikat dibatang pokok getah disebelah sungai sebagai alat kami berempat turun bermaharaja lela mandi manda.

Takutkan unifom mendaki basah, kami berempat sepakat tinggalkannya diatas. Tolong jangan bayangkan bagaimana kami bergayut turun dalam keadaan tanpa seurat benang dibadan.

Sedang asyik aku menendang nendang buntut Said, kami dikejutkan dengan sergahan kuat diatas kepala. Aku bagai digegar halilintar bila terpandang misai bapak aku. Biji matanya saja dah cukup membuatkan kami lari tumit belaga punggung.

Sampai hari ni, kami masih memaki hamun Mukti bila teringat parut yang berbirat dipunggung dan betis, chittt... idea bernas konon... buat malu kat Awang bork saja.. pttuuiihh..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...