jangan follow rapat sangat

Wednesday, October 7, 2009

Cara aku sambut raya


Suatu petang dihari raya, sengaja aku cari alasan larikan diri dari anak2 penakan.. hihi..

Bila tekak melugai bau ketupat. Rasa rendang dah macam dal kacang. Terngiang ngiang roti canai ditebar. Biar aku gerak, tengok memana kedai yang serempak. Motor suku abad aku, dipulas tekan, bergerancangan dijalanraya. Tinggal hanya asap berkepol kepol, kapasiti lori tarik balak.

Dimusim perayaan, keselamatan kita dijalanraya bagai telur dihujung tanduk. Bayangkan telur yang telah ditanduk. Setiap kali melangkah ke jalanraya kita, seram sejuk pun ada.

Ciluk punya ciluk hampir 2 setengah jam, selamat sampai gak aku kat kedai mamak sebelah panggung. Aku turun motor ala ala Brad Pitt, muka aku agak hensem time tu.

"Oii.. mamak, roti canai 4.." aku order separuh menjerit

Mamak angguk sengeh sengeh. Aku jengah daerah bancuh air. Terlihat dua mamak nampak berselekeh sungguh sambil halau lalat. Masyaallah.. lantai letak gelas, macam jamban angkut tahun 50an. 5S macam celaka.. macamana nak masuk syurga?

Potong selera makan. Teringat ketupat pulak.. chittt..

"Mamak, order cancel, teh halia pun cancel.. " aku berlalu tanpa menoleh walau seakan akan terdengar suara orang ajak lawan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...